24. leden Mezinárodní den vzdělávání
Už čtvrtým rokem máme OSN vyhlášený 24. leden Mezinárodním dnem vzdělávání. OSN jej zavedla, aby poukázala , že kvalita vzdělávání vede k demokracii, respektu, toleranci a udržitelnému rozvoji, zároveň poukázala na nerovnosti ve světě. OSN tvrdí, že přibližně pětina dětí v současnosti vyrůstá bez vzdělání. Pandemie, která zachvátila celý svět, v mnoha oblastech krizi ve světovém školství ještě prohloubila.
I u nás jsou ve vzdělávání nerovnosti, projevují se na jedné straně podobně jako ve světě – chudí nemají na tablety, počítače, mnohdy ani základní pomůcky, někdy ani na obědy.
Na druhé straně nemáme vyřešenou reformu vzdělávání a zrovna probíhá. Je to dost výbušná situace. Školy nejsou výrobní organizace a příliš se jim nedaří držet tempo s technologiemi, mimo jiné také proto, že to, co ví OSN, si moc neuvědomujeme. Že dobré vzdělání je cesta ke smíru, osobní autonomii, seberealizaci a k aktivnímu občanství.
Místo osvíceného školství v Česku nárůst byrokracie. Místo ducha zákona litera zákona. Místo aktivního občana občan poslušný. Místo pohybu hodiny sezení. Tisíce podpisů, čestných prohlášení místo komunikace. A všude obrovská nedůvěra k lidem a ke všemu.
Jak z toho ven, když školství odráží nálady společnosti? Poradí někdo? Pomůže někdo, když si léta lámou hlavu odborníci i laici. Navíc teoreticky víme vše. Teď už jen tu praxi.
Dnešní děti čeká život plný změn a nemusí to být jenom změny dobré. Je potřeba je připravit na budoucnost s důrazem na větší samostatnost, na dobré vztahy a dobrou komunikaci.
Dobré vztahy, samostatnost, kreativita, respekt k různorodosti je to, na co by je dnešní škola měla připravit.
Hana Vacková
učitelka Gymnázia Hejčín v Olomouci a spolupředsedkyně Zelených v Olomouckém kraji